پروین پناهنده- آن ها که از نزدیک ویروس کرونا را لمس کرده و میزبان ناخواسته اش شده اند از ثانیه به ثانیه این میزبانی پر اضطراب حرف برای گفتن دارند، دردنامه شان متفاوت اما توصیه هایشان به آن ها که بی خیال این ویروس منحوس شده اند، مشترک و تلنگری است به پروتکل شکنان.
کد خبر: ۹۸۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳ 28 August 2021

به گزارش "تابناک" تجمع در محوطه اورژانس بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند، خود یک کلونی جمعیت است، به جز یکی دو نفر بقیه ماسک زده اند. هر از گاه آمبولانسی مقابل در ورودی اورژانس می ایستد و نگاه های مضطرب و نگران را متوجه خود می کند.

حتی تصور نمی کردیم...

"خدایا گذر هیچ کس به بیمارستان نیفتد" این جمله را خانم جوانی می گوید که همراه فرزندش در محوطه اورژانس بیمارستان ایستاده است.

نیازی نیست سر صحبت را با او باز کنم خودش دنبال گوشی است برای شنیدن حرف های تلخش.

"حتی تصور هم نمی کردیم درگیر کرونا شویم" این جمله را چند بار در گفت و گو با خبرنگار "تابناک" تکرار می کند و ادامه می دهد:‌ از همان ابتدای کرونا اصول بهداشتی را بی کم و کاست رعایت می کردیم طوری که خیلی از اقوام و آشنایان این حد وسواس به خرج دادن ما را مورد انتقاد قرار می دادند.

حدود 2 سال است جز برای کارهای ضروری و رفتن به سر کار از خانه بیرون نیامده ایم اما سهل انگاری همکار همسرم هر 3 نفرمان را مبتلا کرد.

آن طور که به خبرنگار "تابناک" می گوید:‌ همکار همسرش با وجود داشتن علایم بیماری در محل کار حاضر شده و به جز همسرش چند نفر دیگر را هم مبتلا کرده است.

نگاهش را از من می گیرد و به مرد جوانی می دوزد که همراه فرزند کوچکش بدون ماسک از اورژانس خارج می شود و با تاسف می گوید: تا وقتی همه کرونا را جدی نگیرند این بیماری هست.

تریاژ بیماران حاد تنفسی

وارد اورژانس می شوم. گزارش "تابناک" حاکی است بیشتر مراجعان مقصدشان اتاقکی است که پرستاری با تجهیزات کامل در آن حضور دارد و مشخصات بیماران را در دفتری یادداشت می کند.

این جا تریاژ بیماران حاد تنفسی است که تب و اکسیژن بیماران توسط پرستار اندازه گیری و روی برگه ای نوشته می شود و پس از آن بیماران به پذیرش هدایت می شوند.

نگاهی به برگه می اندازد و با اضطراب می پرسد:‌ "کروناست؟"، پرستار پاسخ سوالش را منوط به معاینه پزشک و انجام تست می داند.

کرونا نداشته باشیم هم  می گیریم

آن طور که خبرنگار "تابناک" گزارش می دهد حدود 10 نفر بدون نظم در پذیرش اورژانس ایستاده اند و یکی از آن ها که سرفه امانش نمی دهد بدون ماسک مقابل اتاقک شیشه ای منتظر است، پذیرش شود.

یکی دو نفر از مراجعان به ماسک نزدنش اعتراض می کنند و او هم بی تفاوت کارش را انجام می دهد.

"کرونا هم نداشته باشیم، می گیریم" این جمله را مردی میانسال خطاب به این شهروند بی ملاحظه می گوید و وقتی بی تفاوتی او را می بیند از متصدی اورژانس می خواهد، پذیرش افرادی که ماسک نزده اند، انجام نشود و ...

صحبت کردن با این شهروند سهل انگار مثل خیلی ها که در این روزهای کرونازده گوششان را به روی توصیه ها و پروتکل ها کَر گرفته اند، آب در هاون کوبیدن است.

از جلسه ختم شروع شد

به گزارش خبرنگار "تابناک" بیمار بدحالی روی صندلی راحتی پشت در اتاق معاینه خوابیده و منتظر است نوبتش شود چند نفر هم جلوی در اتاق تجمع کرده اند.

از اتاق معاینه بیرون می آید و با حالتی گرفته در حالی که به سمت در خروجی اورژانس می رود به همسرش می گوید: به احتمال زیاد کروناست.

"همه چیز از یک جلسه ختم شروع شد" این پاسخ را می دهد وقتی می پرسم چطور مبتلا شدید؟ آن طور که می گوید:‌ چند نفر از بستگانش که در آن جلسه حضور داشته اند هم درگیر کرونا شده اند.

با ابراز پشیمانی از حضورش در جلسه ختم ادامه می دهد:‌ در فرهنگ ما حضور در مراسم تشییع، تدفین و سوگواری از ضروریات است.

نگرانی از این که همسر و فرزندانش است، مبتلا شده باشند در نگاه و حرف هایش موج می زند.

"نا" های بریده در بخش عفونی

چند دقیقه ای پشت سر هم سرفه می کند، آرام تر که می شود بریده بریده ماجرای ابتلایش به کرونا را این طور برای خبرنگار "تابناک" تعریف می کند: این اواخر راه خانه – بیمارستان، مسیر هر روزمان شده بود اما انگار سرم ها و دارو نتیجه ای که باید را نداشت و بالاخره افت اکسیژن کارم را بستری کشاند.

از روزهای سخت بستری برای تزریق رمدسیویر می گوید و از "نا" های بریده بیمارانی که در بخش عفونی به سختی نفس می کشیدند و البته نوزادی که به دلیل حضور والدینش در یک دورهمی با کرونا دست و پنجه نرم می کرد.  

از مرد میان سالی حرف می زند که در سفر، خانواده 6 نفره اش مبتلا شده بودند و همسرش را از دست داده بود و همچنین از دختر جوانی که خودش در بخش بستری بود و مادرش در آی سی یو و ...

نفس تنگ بیمارستان

به گزارش خبرنگار "تابناک" نفس بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند هم که حدود 2 سال است از آن به عنوان بیمارستان کرونایی ها نام برده می شود این روزها تنگ است، تعداد مراجعان زیاد است و آمار بستری ها روند افزایشی دارد هر چند به نظر می رسد این آمار و اعداد  برای برخی رنگ باخته اند و همچنان شاهد عادی انگاری برخی شهروندان در رعایت ساده ترین و ابتدایی ترین اصول بهداشتی که همان زدن ماسک است در کوچه و خیابان ها و البته برگزاری دورهمی ها هستیم و موید آن هم هشدارها به افزایش موارد ابتلای خانوادگی است.

سوهان های روح در شهر!

گارد می گیرد و تمایلی به مصاحبه با خبرنگار "تابناک" نشان نمی دهد. نه خودش ماسک زده و نه فرزندش. سر راهش وارد چند مغازه می شود، بی محابا، انگار نه انگار کروناست. امثال او در کوچه و خیابان های شهر کم نیستند آدم هایی که با بی خیالی هایشان سوهان روح آن هایی می شوند که کرونا مبتلا و داغدارشان کرده است.

یک شهروند در گفت و گو با خبرنگار "تابناک" می گوید: پشت در بیشتر مغازه ها نوشته شده با ماسک وارد شوید یا از پاسخگویی به افراد بدون ماسک معذوریم اما این ها فقط در حد یک نوشته است!

"مریم. ص" که خود و خانواده اش درگیر کرونا شده اند و چند نفر از بستگانش را به دلیل این ویروس چموش از دست داده معتقد است: برخی تا مبتلا نشوند کرونا را جدی نمی گیرند و تا این افراد هستند، کرونا هم هست.

او در ادامه صحبت هایش گریزی هم به روند واکسیناسیون می زند و می گوید: اگر واکسیناسیون با همین سرعت چند ماه زودتر شروع می شد، شاید اوضاع به وخامت امروز نبود.

عادی انگاری در فضای مجازی

شهروند دیگری از نمایش عکس و فیلم دورهمی و مهمانی ها در فضای مجازی انتقاد می کند.

"ریحانه. ر" به خبرنگار "تابناک" می گوید: برخی بلاگرها با تعداد بالای فالور می توانند در رعایت پروتکل ها الگو و تاثیرگذار باشند اما متاسفانه با نمایش عکس و فیلم دورهمی های خانوادگی و دوستانه و ... در مسیر عادی انگاری کرونا حرکت می کنند.

حرف آخر

در روزهای کرونازده ای که رسانه ها هر روز خبر از رکوردشکنی موارد ابتلا و فوت در اثر این ویروس ناخوانده می دهند باید خودمان با رعایت پروتکل های بهداشتی در کنار واکسیناسیون به دادِ خودمان برسیم و فراموش نکنیم عادی انگاری در این بحران می تواند مخاطره آمیز و غیر قابل جبران باشد.

به امید روزی که رسانه ها تیتر بزنند:‌ " کرونا تمام شد"

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار